מי צריך שיווק דיגיטלי ב- 2020?

האם שיווק דיגיטלי מתאים לכל עסק ועמותה, או רק לעסקים הגדולים.

בחנו את היתרונות של השיווק הדיגיטלי, ובדקו את עצמכם האם העסק שלכם מתאים לדיגיטל.

למרות שהשיווק הדיגיטלי זול יותר לעומת מערכות שיווק המסורתיות, יש לפעמים עסקים ועמותות שמתייחסים אליו כבן חורג של מערך השיווק, שפעמים מקבל את מה שהאחים שלו בפרינט מקבלים, ולפעמים (במקרים מיוחדים) עושים התאמות קטנות כדי לעבור את המגבלה של הטקסט בפייסבוק.

השיווק הדיגיטלי הוא עולם בפני עצמו המחייב אסטרטגיה ברורה, שפה משל עצמו והבנה מעמיקה של קהל היעד, בדקו את עצמכם האם העסק שלכם מתאים לדיגיטל, ובחנו את היתרונות של השיווק הדיגיטלי.

במאמר זה נבחן את היתרונות מול החסרונות בדיגיטל לעסקים ועמותות בינוניים וקטנים.

מה עלויות השיווק:

בעבר בשביל להגיע לתודעה והשקת מותג חדש, החברות הגדולות במשק היו תולות שלטים על איילון ויוצאים בקמפיין בעיתונים עם תלי דלת בשילוב עמדות מכירה בסופר והנה לנו מיתוג מקיף לכל קהלי היעד, היום בזכות הדיגיטל לעסקים קטנים יש דלת אחורית להכנס אל הקהל שלהם דרך הרשתות החברתיות.

פרינט מצריך בנוסף לעלויות האסטרטגיה, צילום, עיצוב פרסומים ועריכת סרטונים גם הדפסה, הפצה, פרסום לקהל לא רלוונטי (בגדי נשים בעיתון גם לגברים, ופרסום במודעת רחוב קורס לגברים בלבד) ועוד בזבוז משאבים רבים בדרך.

החיסרון בשיווק דיגיטלי:

שיווק ברשתות החברתיות לציבור דתי חרדי, מצריך ידע, ככל שהמפרסם יודע יותר ומבין במערכות הפרסום עלות הCTR (יחס החשיפות לקליק) טוב יותר. בקמפיין דומה לאותו קהל יעד למפרסם מנוסה יכול לעלות 0.10 אג' לקליק, בעוד למפרסם לא מנוסה עלות לקליק תהיה 10 ₪.

היתרון בשיווק דיגיטלי:

אנו מחליטים מה אנחנו רוצים להשקיע, למי, כמה ואיך. ולכן עלות השיווק נגזרת מקמפיין הפרסום שנחליט, יש לנו את היכולת להגדיר כמות חשיפה ואפשרות להחליט בזמן אמת אם הקמפיין מוצלח להגביר או לשנות

מה מתאים?

אחרי שהחלטנו שאנחנו בעניין של רשתות חברתיות ופרסום בדיגיטל, ובנינו אסטרטגיה כללית לדיגיטל, אנחנו צריכים להבין איפה כדאי לנו לפרסם.

בעוד החברות הגדולות חולשות על רוב מערך הדיגיטל ומשקיעות משאבים בכל פלטפורמה, עסקים בינוניים חייבים לתעדף בהתאם ליעדים, מטרות ולוחות הזמנים שהוגדרו, ככל שנגדיר יותר פלטפורמות התקציב יצטרך לגדול בהתאם.

בשביל שנמנף את היכולת של השיווק הדיגיטלי נגדיר מה העסק שלנו מוכר, מי קהל היעד, גיל, תחומי עניין, מיקום וכו' לפי זה נגדיר את הפלטפורמה עליה נרצה לפרסם ולהשקיע.

נערוך סקירה קצרה לפלטפורמות העיקריות.

גוגל חיפוש:

  • מודעות במנוע החיפוש של גוגל – קהל שמעוניין להגיע לתוצאה מידית.
    • לדוגמה: המרכז הירושלמי לפיתוח קול 'הכל בקול' רוצה שכל מי שמחפש במנוע החיפוש של גוגל "פיתוח קול" "קורס פיתוח קול בירושלים" או כל בחורה שנמצאת באזור ירושלים והיא בת +20 תגיע למודעה של ספר "הקול ברור" כשהיא מחפשת "ספר לפיתוח קול" בגוגל.
    • למי אפשר להגיע: לכל אדם שמעלה שאילתה בשורת החיפוש של גוגל.
    • כמה זה עולה לי: העלות לקליק נגזרת ממכרז שיש על כל מילת מפתח, מתחילה מכמה אגורות ויכולה להגיע למאות שקלים "עורך דין תאונת דרכים" לדוגמה עולה כ- 150 ₪ לקליק.
דוגמה למודעה ממומנת בגוגל

גוגל מדיה – באנרים:

  • באנרים וסרטונים באתרים ואפליקציות – מערכת הפרסום של גוגל המאפשרת לפרסם באתרים שונים לפי פרמטרים ומאפיינים, יש אתרים ואפליקציות רבות שמוכרות אזורי פרסום לגוגל, וגוגל מאפשרת לפרסם שם באנרים סרטונים ומודעות.
    • לדוגמה: 'ארגון חיינו' שמגשים משאלות לילדים חולי סרטן, מעוניין להעלות מודעות לפרויקט הגשמת המשאלות שלו, הוא יכול להעלות באנרים לאתרים ולהגדיר שהפרסום יהיה לקהל מסוים שדומה לקהל שתרם לו בעבר, או לקהל שמתעניין בהתנדבות וזה יהיה רק באתרים ואפליקציות מסוימות.
    • למי אפשר להגיע: לקהל מסוים לפי אתרים ואפליקציות, או לפי תחומי עניין מוגדרים.
    • כמה זה עולה לי: עלות הפרסום של המודעות יכולה להיות לפי חשיפות או לפי הקלקות, לפי הגדרת הקמפיין.
דוגמה לבאנר במערכת הפרסום של גוגל
באנר קמפוס שטראוס
דוגמה לבאנר במערכת הפרסום של גוגל

גוגל מדיה – YouTube:

  • פרסומים ביו טיוב – בעיקר אני ממליץ ללקוחות בתחום התדמית, פחות מצפה מהסרטונים האלו להנעה לפעולה מידית.
    • לדוגמה: ארגון בשם 'טהרת הבית' מעוניין להעלות מודעות של טהרת המשפחה וחשיבות טבילה במקווה.
    • למי אפשר להגיע: המערכת בגוגל מאפשרת לפרסם לכל אישה מגיל מסוים עד גיל מסוים, המתעניינת בערוצים מסוימים של מוסיקה, המשתמשת בממשק בשפה העברית, אפשר להפנות את הצופה בלינק מצורף לאתר הארגון.
    • כמה זה עולה לי: העלות נגזרת מהמכרז שיש על הצופה.
דוגמה לסרטון ממומן ביוטיוב

פייסבוק – אינסטגרם:

  • הרשתות החברתיות מהגדולות בעולם, מאפשרים להקים דף עסקי ולפרסם באופן אורגני ניתן לשתף תמונות וסרטונים – כיום בשביל שתהיה תוצאה אורגנית טובה, צריך תוכן מעניין עם ערך ייחודי, אחרת המאמץ מיותר.
  • מאפשר לפרסם במערכת פרסום מתקדמת, דרך מערכת הפרסום של פייסבוק – תוכלו להגדיר מה מטרת הקמפיין לידים / הפניות לאתר / חשיפה / לייקים) ולקדם את הקמפיין לפי תחומי עניין וגילאים.
    • לדוגמה: חנות ספרי תורה ויודאיקה בשם 'ספרי תורה ירושלים' מעוניינים לפרסם מבצע מיוחד שיש להם על ספרי תורה, ולקבל לידים של מתעניינים.
    • למי אפשר להגיע: לפלח משתמשים לפי תחומי עניין, שפה, גילאים, מקום מגורים או מקום שהם עוברים בו.
    • כמה זה עולה לי: עלות הפרסום של המודעות יכולה להיות לפי חשיפות או לפי הקלקות, לפי הגדרת הקמפיין, החיוב מתחיל מאגורות בודדות לכל צפייה, ויכול להגיע לעשרות ומאות שקלים לכל ליד.
דוגמה לפוסט ממומן בפייסבוק

טוויטר:

  • רשת חברתית המבוססת על מבזקים והודעות קצרות – בארץ מתאים ביקר להודעות יח"צ, לטוויטר יש גם מערכת פרסום.
    • לדוגמה: פוליטיקאי הרץ לראשות עיריית ירושלים מעוניין לקדם את הציוצים שלו לקהל שיכול להיות פוטנציאלי לבחירות המוניציפליות לעיר שלו.
    • למי אפשר להגיע: לפלח משתמשים לפי תחומי עניין, שפה, גילאים, מקום מגורים או מקום שהם עוברים בו.
    • כמה זה עולה לי: עלות הפרסום של הציוצים מתחילה מאגורות בודדות לכל צפייה.
    • עדכון משנת 2020 – בתקופה האחרונה הרשתות החברתיות ובעיקר פייסבוק וטוויטר מגבילים מאוד את הפעילות של פוליטיקאים ברשת. 
ציוץ בטוויטר
דוגמה לפרסום בלינקדין

לינקדין:

  • רשת חברתית שנועדה ליצירת קשרים מקצועיים ועסקיים בין משתמשיה – תוכלו לפרסם משרות ופרסום קמפיינים ממוקד לפי פילוח משרות( מנכ"ל סמנכ"ל וכו')
    • לדוגמה: מנהל משאבי אנוש בבית התוכנה 'קומביקס' רוצה לגייס מפתח המומחה בשפת תוכנה מסוימת, יכול לפרסם לפי נתונים מסוימים.
    • למי אפשר להגיע: לכל אדם לפי מאפייני תעסוקה והכשרה.
    • כמה זה עולה לי: העלות בלינקדין יקרה יותר יחסית לעלויות ליד של פייסבוק וכדו' אבל ממוקדת יותר עם אחוזי המרה טובים יותר.

אאוטבריין & טאבולה:

  • כתבות תוכן ממומנות באתרים – תוכלו לקדם כתבות יח"צ וקד"מ גם באתרים הגדולים.
    • לדוגמה: קבוצת 'הרציג נדל"ן' מעוניינים לקדם כתבה שנכתבה על פרויקט ייחודי שיש להם בקצרין, דרך מערכות הפרסום של אאוטבריין וטאבולה אפשר להגיע לאתרים גדולים כמו YNET וNRG וכדו' ולפרסם את הכתבה ב- "אולי יעניין אותך" שנמצא בתחתית הכתבות.
    • למי אפשר להגיע: לגולשים המתעניינים בתחומי עניין מסוימים.
    • כמה זה עולה לי: העלות כמו ברוב הקמפיינים בדיגיטל היא גם לפי מכרז, ויש מגבלות מסוימות של מינימום תקציב יומי (המגבלות משתנות מידי פעם לפי גחמות של ההנהלה של החברות טאבולה ואאוטבריין למרות המיזוג)
דוגמה לקישורי כתבות בטאבולה

קידום אתר אורגני SEO:

  • בעזרת העלאת מאמרי תוכן ולינקים באתר. תוכלו לקדם במנוע החיפוש ביטויים ומילות מפתח מול מתחרים בתחום – תהליך לא קצר, אך מניב תוצאות טובות.
    • לדוגמה: חנות מתנות וגרפיקה בשם 'קטקטים –  מתנות | גרפיקה | הדפסה' מעוניינים להעלות ראשונים אורגנית בתוצאת החיפוש "הדפסה על כוסות בירושלים" ולא לשלם על כל קליק שיקליקו על המודעה.
    • למי אפשר להגיע: לכל אדם שמחפש מילות מפתח מסוימת במנוע החיפוש.
    • כמה זה עולה לי: העלות היא לא על כל קליק, אלא על העבודה מסביב, כתיבת מאמרים רלוונטיים באתר, הפניות וקישורים לאתר, ו"מאבק" מול חנויות המוכרות את אותו מוצר ברשת.
דוגמה לתוצאות חיפוש אורגני במנוע גוגל

ההבדלים העיקרים בין הפלטפורמות זה הקהל שנמצא שם.

במנוע החיפוש של גוגל נמצאים לרוב אלו המחפשים מוצרים אונליין או נותני שירות מזדמנים כמו אדם שמחפש מספר חירום, שמאי מקרקעין, מנעולן ומשלוחי פרחים. בעוד ברשתות החברתיות אנו מפרסמים בתחומים יותר רחבים כמו בתחום הלימודים האקדמיים, רכישת דירה והשקעות בשוק ההון.

אפשר לשלב בין הפלטפורמות ולבצע מעקב (רימרקטינג) על אלו שביקרו באתר ולפרסם גם להם, אך יש תחומים שפחות רלוונטי הרימרקטינג, לא בטוח שזה יהיה יעיל לפרסם בפייסבוק "הסתדרת כבר עם הסתימה בשירותים, אם לא חייג עכשיו לצחי האינסטלטור" לאדם שחיפש שרברב בגוגל. אבל אם אנחנו מעוניינים לפרסם את המותג של צחי, נעשה את זה גם בפייסבוק.

יתרון הרשתות החברתיות:

קלות פתיחת הפרופילים ותחזוקה נגישה ברוב המערכות.

חסרון הרשתות החברתיות:

לא כל פלטפורמה מתאימה לכל עסק או עמותה, ומעל הכל אם לא משקיעים נכון בפלטפורמות בתוכן איכותי, הפרופילים שלנו יראו כמו מבנה נטוש ולא מזמין. ואם לא נשקיע תקציב לכל פוסט, לא נקבל חשיפה.

משחק רק של הגדולים?

כשאנחנו פותחים עיתון ארצי, אנחנו רואים שם בעיקר פרסומות של החברות הגדולות במשק, אוסם, עלית, שטראוס וכו'.
לא נראה שם את חנות הרהיטים המעולה שנמצאת ברחוב בו אנו גרים, שעושה שירות הובלה לכל הארץ, למרות המחירים הנמוכים, הסדרי התשלומים המעולים והאיכות המעולה.
בשביל להיות כלל ארצי צריך לשחק בכסף הגדול, הדיגיטל מאפשר לכל אחד לשבת בשולחן של הגדולים ולהגיע לקהלי יעד שמעולם לא היה מגיע בדרך אחרת בתקציב שמאפשר לעסק גם להרוויח.
השאלה אם אנחנו מוכנים לזה, האם העסק שלנו מסוגל להכיל פניות ולהעניק שירות באופן מושלם, עם כלים חדשניים בתחום האוטומציות אפשר להקל על בעל עסק ולהקטין את העומס שקיים על שירות הלקוחות, ניתן לבנות רובוט שיתן מענה לרוב השאלות הסטנדרטיות וליעל את המערכת.

כמה זה שווה?

הנקודה הכי חשובה בקמפיין זו יכולת מעקב אחר החזר השקעה (ROI)
במדיה המסורתית היכולת לנתח הצלחת קמפיין היא מוגבלת, קשה לנו להגדיר בוודאות מי הגיע דרך פרסום בעיתון X ומי דרך מודעת רחוב Y.
ובדיגיטל, עלויות השיווק לקהל יעד מפולח זולות יותר, ממוקדות יותר ומאפשרות מעקב אחר תנועה והמרות דרך מודעה מסוימת.
אם הכנו שני סגנונות של באנרים, בדיגיטל נוכל לנתח נתונים ולדעת בצורה מדויקת כמה הפניות הגיעו מכל אחת, וכך נוכל למקד את המשך מסע הפרסום במודעה המניבה יותר ונוריד או נשנה את המודעה הפחות מוצלחת.

בניתוח נתונים יש רק יתרונות, כך אנו יודעים כמה השווי של כל ליד ומאיזה מודעה הוא הגיע.

סיכום

אני מקווה שמדריך זה נתן סקירה כמעט מלאה עבורכם בשביל להבין את הכוחות העיקריים בשוק והיכולת להשתמש בכל פלטפורמה בהתאם להגדרת היעדים והמטרות של העסק או העמותה.

אם יש לכם טיפים נוספים, או הערות והארות על הטיפים שלי, אשמח לשמוע מכם בתגובות!

רוצה שנבדוק מה הכי מתאים לך?

כמה פרטים ונחזור אליך

13 תגובות

  1. כיף לשמוע מאחורי הקלעים
    כמות הידע הדהימה אותי
    עכשיו, עוד יותר ברור לי עד כמה בחרנו נכון
    וכמה חשוב והכרחי לקחת משהו מקצועי.

    צוות דיגיטל מדיה ומשה
    תודה על קידום מקצועי מכל הלב,
    עם הידע הנרחב והמקיף-
    שאיתו אתם מניעים לכל הלקוחות,
    ולנו ( שברוך ה' מרוצים במיוחד!)
    את העסק ק-ד-י-מ-ה!

  2. איזה ידע מעשיר ומרתק ומסודר
    אני עכשיו מתחיל להבין מה הסוד שלך
    כמה חייבים כאן מישהו כמוך עמוק ופטיש בתחום
    ערני לכל מדד ושינוי
    רק כאן אני והאתר לא מפסיקים להתקדם…..
    תודה ענקית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו של וואטסאפ דברו איתנו