בין 'דעת תורה' ל'דאטא' – המדריך המלא לקמפיין פוליטי חרדי מנצח

המאסטרפיס האסטרטגי: בין 'דעת תורה' ל'דאטא' – המדריך המלא לקמפיין פוליטי חרדי מנצח

כמי שמלווה גופים פוליטיים במגזר החרדי והדתי-מסורתי כבר למעלה מעשור, אני עד למהפכה שקטה. הדיגיטל כבר אינו זר; הוא פשוט כפוף לכללים. הוא חדר לתוך ה'שטיבלך', לתוך ה'כוללים' ולסלון הבית. הפוליטיקה החרדית של היום דורשת נוכחות, אך זו חייבת להיות נוכחות חכמה, מתוחכמת ומכובדת. האתגר שלנו אינו להתחמק מהכללים, אלא לכבוש את המרחב הדיגיטלי בכללי המשחק שלנו.

"הבוחר החרדי כבר לא רק שומע. הוא גם רואה, צורך ומגיב. מי שפוחד מהסינון – מפסיד את השטח."

הקרב על לוח הזמנים: האמון נבנה 1,460 ימים

הטעות הנפוצה ביותר היא לחשוב שהקמפיין הוא אירוע שמתחיל חודשיים לפני הבחירות. בציבור שבו אמון נבנה על יסודות של קהילה, מוסדות והנהגה, הקמפיין הפוליטי האמיתי הוא "קמפיין שירות מתמשך" – 365 ימים בשנה.

"פוליטיקה היא מלחמת יום-יום. הבחירות הן רק יום אחד, אבל האמון נבנה 1,460 ימים."

האסטרטגיה חייבת להיות מבוססת דאטא. חדירת האינטרנט עומדת על כ- (מקור: איגוד האינטרנט הישראלי, 2024), והמחקרים הפנימיים שלנו (מקור: מכון ירושלים ומכוני מחקר עצמאיים) מראים שהתנהגות הבוחר משתנה בהתאם למחזור החיים הדיגיטלי.

שלב הקמפיין דגש קריאייטיבי ואסטרטגי
בניית דאטא ותשתיות שקטות (12-6 חודשים) קריאייטיב שירותי שקט: תוכן על סבסוד, דיור וחינוך. שקט, מכובד, ואישי דרך רשימות תפוצה.
השקת מסרים גלויים (המקרו) (6-3 חודשים) קריאייטיב תדמיתי: "אנחנו הבית", הצגת המועמד על רקע סמכות רבנית/מוסד תורני.
GO TV (ימי ההכרעה) (השבועיים האחרונים) קריאייטיב מחייב: 'חובת השעה', 'לא לוותר על קול', הפצת מכתבי רבנים בצורה ויראלית.

 

הדיוק האסור בפספוס: פילוח קהלים ואדריכלות מסרים

הפילוח החרדי הוא אינו רק דמוגרפי, הוא רוחני פוליטי. זוהי פסיפס של קהילות, ולכל אחת מהן שפה, צורך וסמכות אחרת.

"בפוליטיקה החרדית, אם אתה מדבר לכולם – אתה לא מדבר לאף אחד. הפילוח חייב להיות כירורגי: לא רק גיל ומקום, אלא דרך וסמכות."

ממדי הפילוח הקריטיים והקריאייטיב המותאם

ממד הפילוח הניתוח המקצועי דגש קריאייטיבי נדרש
רוחני/קהילתי ליטאי, חסידי (חצרות שונות), ספרדי, חרדי מודרני. הכוח המניע: דעת תורה ספציפית. שימוש בסמלים ויזואליים ספציפיים לכל חצר/קהילה, ג'ינגלים המתאימים למגזר (למשל, מוזיקה חסידית מול שירים ספרדיים).
טכנולוגי משתמשי מכשירים "כשרים" (נטפרי/רימון) מול משתמשי סמארטפון מסונן/פתוח. טקטיקה חובה: הפצת וידאו דרך אתרים מאושרים מול הפצה שקטה בוואטסאפ (ל'כשרים').
אידיאולוגי/תעסוקתי אברכים בכוללים מול חרדים עובדים, נוער מול מבוגרים. פנייה ישירה לחרדים עובדים בנושאי פרנסה ואיכות חיים. פנייה לאברכים בנושאי 'שמירה על גזירות הדת'.

 

ניתוח עומק של ארכיטקטורת המסרים המקבילים

קמפיין מודרני מנוהל כיום בארכיטקטורת "מסרים מקבילים" – המפלגה משדרת מסרים שונים במקביל לקהלים שונים, תוך שמירה על קו אדום משותף (הדגל).

דוגמה קונקרטית לארכיטקטורה מקבילה: במערכות הבחירות האחרונות, ש"ס השתמשה במסר שונה לחלוטין: לקהל הליבתי (בני תורה ספרדים) הפנייה הייתה באמצעות הוראת הרבנים ושימור מורשת מרן (מסר אידיאולוגי). במקביל, לקהל הפריפריה המסורתי המסר היה חברתי-רגשי ("מחזירים עטרה ליושנה", דגש על רווחה וסבסוד). הכוח הוא ביכולת למקסם רלוונטיות מבלי לייצר סתירה.

 

מאחורי הקלעים: הכנת המועמד וקשרי גומלין

הזמן הקריטי אינו במהלך הבחירות, אלא בתקופת ההכנה.

הכנת המועמד ו'השפה הכפולה':

המועמד חייב להיות מאומן תקשורתית – לא רק כדי לדקלם סלוגנים, אלא כדי להתמודד עם שאלות "מחוץ למגזר". זה דורש שליטה ב"שפה מותאמת" שתדבר לכל אחד.

  • בפנייה לעיתונאי חרדי: שימוש בשפה רבנית מדויקת, הדגשת הכנעה והצייתנות הציבורית.
  • בפנייה לעיתונאי כללי: שימוש בטרמינולוגיה כלל-ישראלית (במקום "בני עולם התורה" – "אנשים העוסקים ברוח" או "החינוך המיוחד"). זהו כלי קריאייטיבי-אסטרטגי מובהק.

קשרי גומלין ויצירת זרימה:

  • עיתונאים ובלוגרים מובילים: יצירת קשר הדוק עם עיתונאים מרכזיים באתרי החדשות החרדיים תוך מתן בלעדיות על סיפורי הצלחה קהילתיים חיוביים.
  • ראשי קהילות ורבנים מקומיים: אלו הם השגרירים האמיתיים של הקמפיין. הם הגורם המאשר את הפצת המסר בקבוצות הסגורות.

 

ניתוח סלוגנים וקריאייטיב: סקירת 4 מערכות בחירות אחרונות

הקריאייטיב החרדי שואף למקודש, שירותי או רגשי-מנהיגותי. הוא אינו יכול להיות ציני או שובר מוסכמות.

"המסר האמיתי אינו 'מה נקבל', אלא 'מה נעשה עבור עולם התורה'. ההישגים מוצגים כ'שירות ציבורי' שמחזק את יסודות הדת."

בקמפיינים של שס אנחנו רואים פניה למספר מגזרים בקמפיינים מותאמים

קמפיין ש"ס – פיוט הסליחות שחרך את הרשת

 

ויהי אור! מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בדיאלוג מרגש עם מתלבט בקלפי

 

 

2.6 מיליון ישראלים רעבים לשינוי

 

מפלגת ש"ס בחירות 2019

 

 

קודם כל חרדי – קמפיין יהדות התורה 2021

 

סרטון ויראלי של יהדות התורה – "לך תעבוד יא משתמט"

 

 

יהדות התורה – קמפיין בחירות 2015 – כספומטקלפי

 

הוידאו הוא כלי שינוע קריטי. הדוגמאות מוכיחות שהכוח אינו בתמונה, אלא בשמע המוכר והרגש המאחד.

 

RTM, משברים ואיחוד השורות: האמנות לשלוט בנרטיב

ניהול RTM – ניצחון בקרב המיידי

RTM הוא כלי קריטי המאפשר למפלגה להגיב מיד לאירועים. הכלל: תגובה מהירה רק לאחר אישור תוכן.

דוגמה ל-RTM: תגובה מהירה (תוך שעות) למתקפה חילונית סביב חוק הגיוס או התקציב. במקום להגיב בתקשורת הכללית, המטה מפיץ מסר נגדי עוצמתי בערוצי המדיה החרדית והוואטסאפ: סרטון קצר המשלב קטעים מכובדים של גדולי הדור ומועמדים, תחת הכותרת: "עומדים בפרץ ולא נכנעים! רק אנחנו נשמור על עולם התורה." (סימוכין: טקטיקת RTM שנעשתה ב אתרים חרידיים במהלך סערות חוק הגיוס 2023).

מקרה מבחן: ניהול משבר כפייה דתית (הדילמה הציבורית)

  • המשבר: מועמד או נציג פוליטי מואשם על ידי התקשורת הכללית ב'כפייה דתית' (למשל, קידום חוק האוסר פתיחת עסקים בשבת), מה שמעורר סערה ודוחף את הציבור החרדי למגננה.
  • האסטרטגיה (שפה כפולה):
    1. במדיה החרדית: חיזוק המסר האידיאולוגי. המועמד מפרסם מכתב חזק המדגיש את חשיבות שמירת הסטטוס קוו ו"הגנה על קדושת השבת".
    2. במדיה הכללית: תגובה קצרה ומנומקת המדגישה כי "הדברים הוצאו מהקשרם" וכי אנו פועלים "למען צביונה של ירושלים/ישראל" (שימוש בטרמינולוגיה ניטרלית). (סימוכין: כתבות תגובה של מפלגות חרדיות בנושא 'חוק המרכולים' או 'הפרדה מגדרית' באתרי חדשות כלליים וחרדיים, 2018-2023).

 

הדילמות האמיתיות של יועץ הדיגיטל החרדי: ניתוח המתחים

רק מי שחי את השטח מבין את המתח המובנה שמנהל כל קמפיין:

  1. דילמת הנגישות מול ההפרדה: זהו לב הקריאייטיב החרדי. הצורך להיות נוכח בטלגרם או ביוטיוב כדי להגיע לצעירים, מול הצורך להתרחק ולשמור על גדרות הקהילה. כל קמפיין חייב לבחור מאיפה הוא משדר ומתי הוא "מעלים" את התוכן הפתוח מהרשתות המסוננות.
  2. טבלת 'אפס הסתייגות' – הקווים האדומים: ישנם נושאים שבהם אין מקום לקריאייטיב יצירתי או ל"שורות מחץ" – אלא רק לדקלום המסר הרבני עם אפס סטייה: נושא הגיוס, נושאי צניעות והכפפת המדינה לדעת תורה. הניסיון הוא הכלי היחיד שיודע מתי לעצור את הקריאייטיב.
  3. הדמויות המשניות: משקלן של ההחתמות: הקריאייטיב צריך להיות מכוון לא רק למועמד, אלא לדמויות המלוות שמעניקות לו לגיטימציה. "ההחתמה" על מכתבי רבנים ספציפיים, או הופעה משותפת עם ראשי ישיבות, היא קריאייטיב בפני עצמו, המשדר אמינות וסמכות.

 

הופכים את ה'דאטא' ל'דעה'

הבנת הפסיפס המורכב של המגזר החרדי והדתי-מסורתי דורשת ניסיון מעשי, שאינו נמצא בשום ספר לימוד. המפתח להצלחה הוא אסטרטגיה ממוקדת, פילוח קהלים מדויק ושימוש בשפה מכובדת ואותנטית.

שבעת כללי הזהב לקמפיין חרדי מנצח:

  1. התחל מוקדם: הפוך את הקמפיין לקמפיין שירות מתמשך
  2. פלח בחרדה: טפל בכל תת מגזר כקהל יעד נפרד עם מסרים ייחודיים.
  3. בנה ארכיטקטורת מסרים מקבילים: דבר לקהל הספרדי על הנושא שכואב לו ולליטאי על הכאב שלו במקביל.
  4. השתמש בדיגיטל לשקט: הפוך את וואטסאפ וטלגרם ל'שטיבלך' להפצת מסרים ממוקדים, שקטים ופנימיים.
  5. כבד את הכללים: הפעל 'נוכחות רזה' – ודא שהתוכן שלך נקי, מכובד ומאושר שלא יגרום למשברים.
  6. שלב RTM בזהירות: תגובה מהירה רק לאחר אישור תוכן.
  7. מדידה דרך שינוע: המדד האמיתי הוא ההשפעה על אחוזי ההצבעה, לא על הלייקים.

"בזירה הפוליטית החרדית, המקצוענות והקריאייטיב פוגשים את המסורת. אם אתם רוצים שורת מחץ שתגיע לכל פינה, ואסטרטגיה שתצלח כל משבר – צריך מישהו שחי את שני העולמות"

המאמרים הקראים ביותר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לוגו של וואטסאפ דברו איתנו